🕳️ Tanım ve Oluşum: Anal kanal ile anüs çevresindeki cilt arasında anormal bir yol oluşturan durum.

🦠 Nedenler: Enfekte olmuş anal bezlerden kaynaklanan apseler, fistülün oluşumuna yol açabilir.

🚨 Risk Faktörleri: Anal apse, kolit, Crohn hastalığı, kronik ishal gibi durumlar riski artırır.

🔍 Belirtiler: Ağrı, şişlik, ateş, kızarıklık, kaşıntı ve irin drenajı gibi semptomlar görülebilir.

🩺 Teşhis Yöntemleri: Fizik muayene, fistül probu, anoskopi ve görüntüleme testleri ile teşhis edilir.

🔪 Tedavi Seçenekleri: Fistülotomi, özel yapıştırıcı/tıkaç doldurma, seton yerleşimi ve lazer tedavisi ameliyatları yapılabilir.

Anal fistül nedir?

Anal kanal, sindirim sisteminin son kısmıdır.  Bazen anal kanal ile anüs yakınındaki cilt arasında normal şartlarda olmaması gereken tünel benzeri bir yol oluşur. Buna anal fistül denir.

Anal fistül neden olur?

Çoğu anal fistül, anüsün iç kısmında kript bezleri olarak adlandırılan  bezlerde başlayan bir enfeksiyonun sonucunda oluşur. Bu enfeksiyon, kendiliğinden akan veya anüsün yanındaki deri yoluyla cerrahi olarak boşaltılan bir apse ile sonuçlanır. Fistül daha sonra deri altında bir tünel oluşturur ve enfeksiyonlu bezle bağlantı kurar.

Anal fistül için kimler risk altındadır?

Anal apseye sahip olmak, anal fistül olma riskinizi artırır. Ayrıca bazı durumlarda bu riskin arttığını söyleyebiliriz.

Bunlar şunları içerir:

• Kolit
  • Crohn hastalığı
  • Kronik ishal
  • Rektum kanseri için radyasyon tedavisi

Anal fistülün belirtileri nelerdir?

Anal apse ve anal fistül semptomları benzer olabilir ve şunları içerebilir:

• Anal bölge çevresinde ağrı ve şişlik
  • Ateş ve titreme
  • Yorgun ve hasta hissetmek
  • Anal açıklığın etrafındaki deride kızarıklık, ağrı veya kaşıntı
  • Anal açıklığın yakınında irin drenajı

Anal fistül nasıl teşhis edilir?

Anal fistül gibi şikayetleriniz varsa genel cerraha başvurmanız gerekir. Fizik muayeneniz sırasında doktor, anal açıklığınızın yakınında bir fistül açıklığı arayacaktır. Ağrılı olup olmadığını ve irin çıkıp çıkmadığını görmek için bölgeye baskı yapabilirler. Bazı durumlarda doktorun size acı vermeden daha fazla bilgi alabilmesi için anestezi altında özel bir muayene yaptırmanız gerekebilir. Tanıya yardımcı olmak için farklı yöntemler kullanılabilir.

Bunlar şunları içerir:

Fistül probu:

Fistülün dış açıklığından uzun, ince bir sonda yönlendirilir. Fistülün nerede açıldığını bulmak için özel bir boya enjekte edilebilir.

Anoskop:

Bu, anal kanalınızın içine bakmak için kullanılan özel bir dürbündür.

Görüntüleme testleri:

Bunlar, ses dalgalarını kullanarak anal bölgenin bir görüntüsünü oluşturan bir ultrason içerebilir. Veya özel mıknatıslar ve bir bilgisayar kullanarak bölgenin görüntülerini yapan bir MRI içerebilirler.

Anal fistül nasıl tedavi edilir?

Anal fistül tedavisi için ameliyat olmanız gerekecektir. Cerrahi tedavi şunları içerir:

Fistülotomi:

Bu prosedürde anal kanalın iç kısmı ile cilt arasında oluşmuş olan kanalın açılır ve yaranın bu  şekilde iyileşmesi beklenir.

Fistülün özel bir yapıştırıcı veya tıkaçla doldurulması:

Bu, fistülün iç açıklığını kapatan daha yeni bir tedavi türüdür. Bu işlemde  fistül tüneli , vücudunuzun zamanla emeceği bir malzeme ile doldurulur.

Seton yerleşimi:

Bu prosedür, fistülün iç ve dış ağızlarının tespitinden sonra bu açıklıklardan vücutta yabancı cisim reaksiyonuna yol açacak bir materyalin geçirilmesi ve her iki ucunun  dışarıda bağlanması  işlemidir.

Lazer tedavisi:

Fistül tünelini kapatmak için lazer teknolojisi kullanılmaktadır.

Anal fistüller, Crohn hastalığı olan kişilerde çok yaygındır. Hem Crohn hastalığı hem de fistülü olanlar için, ameliyattan önce genellikle medikal tedavi denenir.